Masalah Sembelit Ketika Mengandung

April 24, 2014 9 Comments A+ a-

Mengapa Saya Mudah Mendapat Sembelit Ketika Mengandung


Sembelit adalah masalah biasa semasa mengandung. Sebanyak separuh daripada wanita mengandung mendapatkan sembelit pada sesuatu masa.Salah satu puncanya adalah peningkatan dalam hormon progesteron, yang melegakan otot licin seluruh badan, termasuk saluran penghadaman. Ini bermakna makanan melalui usus lebih perlahan. Dan masalah itu boleh terjadi di akhir kehamilan akibat tekanan rahim yang sedang membesar pada rektum anda. Zat besi, terutamanya dalam dos yang tinggi boleh menyebabkan sembelit teruk.



Apa Yang Boleh Saya Lakukan Untuk Mengatasi Sembelit?


Berikut adalah beberapa tips untuk mencegah dan mengurangkan sembelit:

  • Makan makanan yang tinggi serat seperti bijirin gandum dan roti, beras perang, kacang, dan buah-buahan segar dan sayur-sayuran setiap hari. Menambah beberapa sudu "wheat bran" yang belum diproses (boleh didapati di kedai-kedai makanan kesihatan) ke dalam bijirin anda pada waktu pagi. Kemudian segelas air boleh membantu, walaupun ia mungkin mengambil masa beberapa hari sebelum anda melihat perbezaan.
  • Minum banyak air iaitu sekurang-kurangnya enam hingga lapan gelas sehari. Segelas jus buah-buahan setiap hari, terutama jus prun juga boleh membantu. Sesetengah orang mendapati bahawa minum air panas sebaik sahaja selepas bangun dari tidur boleh membantu.
  • Bersenam, berjalan, berenang, menunggang basikal pegun , dan yoga boleh membantu mengurangkan sembelit dan membuatkan anda berasa lebih cergas dan sihat.
  • Usus anda mungkin paling aktif selepas makan, jadi ambil masa untuk menggunakan bilik air selepas anda makan. Dengar isyarat badan anda. Jangan sekali-kali menangguhkan pergi ke bilik air apabila anda terasa hendak ke bilik air.
  • Jika multivitamin pranatal anda mengandungi dos zat besi yang besar, (dan anda tidak mengalami anemia), minta doktor anda beralih kepada supplemen kurang zat besi.
  • Jika langkah-langkah di atas tidak membantu, bincang dengan doktor anda tentang mengambil makanan tambahan yang mempunyai lebih serat atau pelembut najis.


Pernahkah Sembelit Menjadi Serius ?


Biasanya tidak, tetapi kadang-kadang ia boleh menjadi simtom-simtom bagi masalah lain. Jika anda mempunyai sembelit yang teruk yang disertai dengan sakit perut, cirit-birit silih dengan mengeluarkan lendir atau darah, hubungi doktor anda dengan segera.
Juga, meneran semasa membuang air besar atau mengeliuarkan najis keras boleh membawa kepada atau memburukkan lagi buasir (hemorroids). Buasir boleh menjadi sangat tidak selesa, walaupun ianya jarang menyebabkan masalah yang serius. Dalam kebanyakan kes, mereka pergi agak lama selepas bayi dilahirkan. Walau bagaimanapun, jika sakit yang teruk atau anda mempunyai pendarahan rektum, hubungi doktor anda supaya anda boleh dperiksa.




Produk Shaklee Yang Boleh Membantu



Ostematrix


OsteMatrixTM membekalkan nutrien-nutrien harian termasuk kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi.Ia juga mengandungi Magnesium iaitu mineral yang bersifat laksatif. Magnesium melembutkan najis sekaligus memudahkan pembuangan.


Meal Shakes 


Meal Shakes Shaklee merupakan sumber protein dengan vitamin dan mineral tambahan.  Ia menyediakan jumlah yang seimbang bagi setiap sembilan asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk tumbesaran dan perlindungan yang baik.  Dan lagi, Meal Shakes Shaklee mengandungi semua asid amino asli yang terdapat di dalam protein termasuk yang asid amino perlu dan juga tidak perlu.

Meal Shakes mengandungi serat yang amat penting dalam pergerakan usus bagi mengelakkan sembelit.

Masalah ini mungkin dipandang enteng oleh sesetengah orang. Tetapi bagi ibu-ibu mengandung yang pernah mengalami masalah ini, pastinya ingin mencari solusi bagaimanan mengatasinya.





Kawasan COD : Bangi - UKM -Kajang- Salak Tinggi -Sepang - Nilai


CALL/SMS/WHATSAPP : 019-3472585


FB Fanpage : Kedai Vitamin Ku




9 comments

Write comments
April 26, 2014 at 10:10 AM delete

Tips di atas kena selalu amalkan dan istiqomah baru masalah sembelit tidak berlaku,.

Reply
avatar
April 26, 2014 at 3:29 PM delete

Betul tu istiqamah nemang penting dalam apa jua perkara..

Reply
avatar
cahaya
AUTHOR
April 27, 2014 at 9:50 PM delete

selalu juga sb ambil ubat asid folik dengan ubat apa dekat klinik kerajaan. masa itngat lagi 1 botol air panjang habis untuk satu hari.bukan botol air biasa saiz kecil tu. nak buat macam mana sabar jelah janji baby sihat

Reply
avatar
April 28, 2014 at 7:06 AM delete

Biasanya sembelit ketika pregnant disebabkn ambil ubat tambah darah tu..ferrouse fumarqte kalau tak silap saya namanya..betul tu ibu2 sanggup buat apa saja untuk anak mereka

Reply
avatar
Hafiz Mohd
AUTHOR
May 3, 2014 at 7:44 AM delete

as salam.

tips yg terbaik utk isteri2 yg pregnant...thanks berkongsi info

Reply
avatar
fairus
AUTHOR
May 17, 2014 at 9:17 AM delete

ORANG RUMAH SAYA ADA BELI SHAKLEE NI.. TAPI SAYA TENGOK DIA DAH MINUM LAGI..

Reply
avatar
Cahaya Farah
AUTHOR
September 23, 2015 at 4:48 AM delete

Hi zara,

ada yang fobia sebenarnya...itu yang kadang2 boleh menyebabkan sembelit.

http://carehappytips.blogspot.my/2015/03/sakitnya-sembelit-selepas-bersalin.html

Reply
avatar
Cahaya Farah
AUTHOR
September 23, 2015 at 4:49 AM delete

En. Fairus...dah minum lagi atau tak minum lagi...;)

Reply
avatar
Hasnim Othman
AUTHOR
December 21, 2017 at 5:18 PM delete

Assalamualaikum.. sembelit perkara biasa masa mengandung. Ibu mengandung kan ambik byk vitamin utk ibu dan baby. Iron sebabkan sembelit. So banyakkan minum air dan makan banyak sayuran hijau. Nak amalkan minyak kelapa dara paling baik utk pencernaan disamping byk khasiat lain.
Wasap. 019-203. 5395

Reply
avatar

Atasi Masalah Hati Berlemak Atau Fatty Liver Secara Semulajadi

Masalah hati berlemak ataupun fatty liver disease adalah keadaan di mana lemak terbentuk di hati. Sebenarnya adalah normal untuk sedikit l...