Ketahui Sama Ada Anda Berisiko Mengidap Diabetis Ketika Hamil

Wanita hamil yang tidak pernah mempunyai kencing manis sebelum ini, tetapi mempunyai tahap glukosa darah yang tinggi semasa mengandung dikatakan mempunyai diabetes gestasi. Menurut analisis 2014 oleh Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit, kelaziman diabetes gestasi adalah setinggi 9.2%.



Apakah Gestational Diabetes?


Ini adalah jenis diabetes yang dialami oleh sesetengah wanita semasa mengandung. Antara 2 hingga 10 peratus daripada ibu-ibu mengandung mengalami keadaan ini, menjadikannya salah satu masalah kesihatan yang paling kerap berlaku semasa hamil.

Diabetes adalah rumit, tetapi secara ringkas ia bermakna anda mempunyai tahap gula dalam darah yang tinggi. Berikut adalah apa yang berlaku:

Apabila anda makan, sistem penghadaman anda menghadam sebahagian besar makanan anda menjadi sejenis gula yang dipanggil glukosa. Glukosa memasuki aliran darah anda dan kemudian, dengan bantuan insulin (hormon yang dihasilkan oleh pankreas anda), sel-sel anda menggunakan glukosa sebagai tenaga (seperti bahan api). Walau bagaimanapun, jika badan anda tidak menghasilkan insulin yang cukup atau sel-sel anda mempunyai masalah tindak balas (tolerant) terhadap insulin, terlalu banyak glukosa kekal di dalam darah anda dan bukannya bergerak ke dalam sel-sel dan mendapat ditukar kepada tenaga.

Apabila anda hamil, perubahan hormon boleh membuat sel-sel anda kurang responsif kepada insulin. Bagi kebanyakan bakal ibu, ini tidak menjadi masalah. Apabila badan memerlukan insulin tambahan, pankreas akan merembeskan lebih banyak insulin. Tetapi jika pankreas anda tidak boleh bersaing dengan permintaan insulin yang meningkat semasa mengandung, paras glukosa darah anda akan meningkat terlalu tinggi, menyebabkan diabetes gestasi.

Kebanyakan wanita dengan diabetes gestasi tidak kekal diabetes selepas bayi dilahirkan. Tetapi anda berisiko lebih tinggi untuk mendapatkan sekali lagi semasa kehamilan akan datang dan untuk mendapat diabetis mellitus (kencing manis) di kemudian hari.


Bagaimana Gestational Diabetes Dikesan?


Diabetes gestasi biasanya tidak mempunyai simptom tertentu. Itulah sebabnya hampir semua wanita hamil menjalani ujian glukosa saringan antara minggu ke 24 dan 28.
Walau bagaimanapun, jika anda berisiko tinggi untuk kencing manis atau menunjukkan tanda-tanda seperti mempunyai gula dalam air kencing anda, doktor anda akan mengesyorkan ujian saringan (Glocose Screening Test atau GST) ini dijalankan pada pemeriksaan pranatal pertama anda dan kemudian mengulangi ujian sekali lagi pada minggu 24 hingga 28 jika hasil awal adalah negatif.

Dengan cara itu, jika anda mendapat hasil yang positif pada ujian pemeriksaan glukosa, ia tidak semestinya bermakna anda mempunyai penyakit kencing manis semasa mengandung. Ia bermakna bahawa anda perlu mengambil ujian susulan yang lebih panjang (Glucose Tolerant Test atau GTT) untuk mengetahui.

Bagaimanakah Ujian Saringan Glukosa Dilakukan? 


Anda akan diminta berpuasa selama 8-12 jam sebelum ujian. Apabila anda hadir ke klinik untuk pemeriksaan, anda diberi larutan gula yang mengandungi 50 gram glukosa. Rasanya sangat manis seperti kebanyakan minuman bergas yang ada di pasaran. Anda mungkin merasakan ianya lebih manis dari minuman bergas keran tiada campuran perasa atau karbonat di dalamnya. Anda perlu menghabiskan semuanya. Anda sangat beruntung jika klinik anda baik hati menyedikannya dalam pelbagai perisa dan disejukkan untuk mudahkan anda meminumnya. Pengalaman saya minum air gula di Klinik Kesihatan Daerah, air gula tersebut disediakan tanpa perisa dan pada suhu biasa. Terasa hampir hendak muntah apabila meminumnya, lebih-lebih lagi saya masih morning sickness ketika itu.


Larutan gula untuk GST atau GTT

Sejam kemudian, sampel darah diambil dari lengan anda untuk memeriksa tahap gula darah anda. Idea ini adalah untuk melihat bagaimana cekap badan anda memproses gula. Keputusan akan diperolehi dalam beberapa hari. 

Jika bacaan adalah terlalu tinggi, anda akan diminta untuk datang kembali untuk Glocose Torerant Test (GTT) selama tiga jam untuk melihat sama ada anda benar-benar mempunyai diabetes gestasi. Berita baik adalah bahawa kebanyakan wanita yang pemeriksaan ujian menunjukkan gula dalam darahnya tinggi, didapati tidak mengalami diabetes gestasi selepas saringan kedua.


Glucose Tolerant Test (GTT)

Siapakah Yang Berisiko Mengidap Gestational Diabetis?


Menurut pakar diabetis seluruh dunia, anda dianggap berisiko tinggi untuk Gestastinal Diabetis dan perlu disaring awal jika:

  • Anda gemuk (indeks jisim badan iaitu BMI anda adalah lebih daripada 30)
  • Anda mempunyai diabetes gestasi dalam kehamilan sebelumnya
  • Anda mempunyai gula dalam air kencing anda
  • Anda mempunyai sejarah keluarga yang mengidap kencing manis

Doktor anda mungkin akan melakukan saringan awal jika anda mempunyai faktor-faktor risiko yang lain, seperti:

  • Anda sebelum ini telah melahirkan bayi yang besar antara 4 hingga 4.5kg
  • Anda telah mempunyai stillbirth (bayi meninggal semasa lahir) yang tidak dapat dijelaskan
  • Anda mempunyai bayi dengan kecacatan sejak lahir
  • Anda mempunyai tekanan darah tinggi
  • Umur anda melebihi 35 tahun semasa hamil

Di samping itu, terdapat kajian yang menemui kaitan antara berat badan berlebihan semasa mengandung terutamanya pada trimester pertama dan risiko kencing manis semasa mengandung. Para penyelidik mendapati risiko paling tinggi di kalangan wanita yang mempunyai berat badan berlebihan.




Perlu diingat bahawa ramai wanita yang mengalami penyakit kencing manis semasa mengandung, tidak mempunyai sebarang faktor risiko. Itulah sebabnya doktor atau klinik anda akan mewajibkan pemeriksaan dilakukan pada minggu ke 24 hingga 28 untuk semua ibu hamil.

SET HAMIL SHAKLEE




                
Kawasan COD : Bangi - Kajang - Salak Tinggi - Sepang - Nilai


CALL/SMS/WHATSAPP : 019-3472585


FB Fanpage : Kedai Vitamin Ku

8 comments:

  1. alhamdulillah masa pregnant dulu tak
    pernah kene minum air gula, macam2 risiko masa mengandung kan, yg penting kene jaga kesihatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untunglah..masa 1st pregnancy tak kene minum sebab masa tu yg ada history dan overweight saja kene GST..tp masa 2nd pregnancy peraturan baru..semua kene minum..fuhh berpeluh nak habeskan segelas

      Delete
  2. Uhhh air gula..memang tak sedap langsung..hehe..dua kali mengandung, dua kali isteri kena minum...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus ambil berat bagaimana isteri terpaksa minum air gula, biasalah wanita bila dah mengandung tu memang redah je semua..

      Delete
  3. rasa nak muntah tpai kena hadap jugalah masa tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu Suri..nak tak nak memang kene minum..nasib baik first pregnancy terlepas..yang kedua haritu harung jelah..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...