Cara Mengatasi Sembelit Bayi Yang Teruk Dengan Urutan

March 31, 2015 13 Comments A+ a-

Bayi sembelit boleh memberi tekanan kepada kedua-dua ibu dan juga bayi. Ibu mana yang tidak risau jika bayi mereka sembelit teruk sehingga berdarah dan terpaksa dikorek. Terdapat cara yang mudah yang boleh diambil di rumah untuk melegakan ketidakselesaan bayi anda dan untuk mencegahnya daripada kembali.




Mari Dengar Pengalaman Puan Farahana Dari Shah Alam Yang Mempunyai Anak Yang Mengalami Masalah Sembelit Yang Teruk 




Bagaimana Mengetahui Bayi Anda Sembelit


Sebagai seorang ibu, anda pastinya telah mengetahui rutin harian bayi anda, pertimbangkan apa yang normal bagi bayi anda. Mungkin bayi anda biasa membuang air besar selepas setiap penyusuan, atau selang sehari atau dua hari . Rutin setiap bayi adalah bergantung kepada apa yang dia makan dan minum, tahap keaktifannya dan berapa cepat dia menghadamkan makanan.

Jika bayi anda telah minum susu formula atau makan makanan pejal, dia mungkin akan membuang air besar yang sekurang-kurangnya sekali sehari. Jika bayi anda minum susu ibu, tidak ada jadual tertentu, hanya rutin biasa bayi anda yang anda lihat setiap hari. Ia tidak pernah di dengari untuk bayi diberi susu ibu mempunyai satu pergerakan usus seminggu. Biasanya, amat jarang sekali terjadi bayi yang menyusu badan tidak membuang air besar selama seminggu.

Jika anda bimbang bahawa bayi anda boleh sembelit, perhatikan tanda-tanda ini:


  • Bayi anda membuang air besar kurang kerap daripada biasa, terutama jika bayi anda tidak membuang air besar lebih dari tiga hari atau lebih dan kelihatan tidak selesa sekali apabila dia hendak membuang air besar.
  • Najis yang keras, kering dan sukar untuk dikeluarkan


Punca-punca Bayi Anda Sembelit



1. Makanan Pepejal



Jangan terkejut jika bayi anda menjadi  sembelit kerana ia baru mencuba makanan pepejal (solid food). Itu kerana biasanya beras dijadikan makanan pertama yang diberikan dalam tempoh peralihan ini, dan ianya adalah rendah serat. Sembelit juga boleh berlaku apabila anda mula memberhentikan penyusuan bayi anda daripada susu ibu kerana ini kadang-kadang membawa kepada dehidrasi.


2. Susu Formula



Bayi yang menyusu secara eksklusif jarang sembelit. Susu ibu mempunyai keseimbangan sempurna dari lemak dan protein, jadi ia menghasilkan najis yang selalunya lembut,  walaupun bayi anda tidak membuang air besar untuk beberapa hari.

Jika bayi minum susu formula, ada kemungkinan bahawa kandungan susu formula tersebut menjadikan beliau sembelit. Ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk komponen protein dalam formula yang berbeza untuk menyebabkan sembelit. Tanya doktor anda untuk bertukar kepada susu formula yang sesuai dengan bayi anda.

3. Dehidrasi


Jika bayi anda kekurangan air, tubuhnya akan bertindak balas dengan menyerap lebih banyak cecair daripada apa yang dia makan atau minum, dan juga dari sisa dalam usus. Hasilnya adalah najismenjadi keras, kering yang sukar untuk membuang air besar.

Urutan Bayi Untuk Sembelit



Urut perut bayi, sebaik-baiknya ketika mandi air suam atau selpas mandi. Untuk mengurut dengan berkesan, bermula di pusat dan urut ke luar mengikut arah jam. Urutan perut boleh meningkatkan pergerakan makanan melalui usus abyi anda.





Kemudian kitarkan kaki bayi anda seperti mengayuh basikal supaya otot perut bergerak dan memberikan tekanan lembut pada usus.  






Jangan ragu-ragu untuk menghubungi saya.

Saya benar-benar ingin membantu anda :)









Zara Ismail (ID : 882869)

Whatsapp/Call/SMS : 012-3462585

Email : fatimahazzahra05@yahoo.com

FB Fanpage : Kedai Vitamin Ku

Kawasan COD : Bangi - Kajang - Salak Tinggi - Sepang - Nilai

13 comments

Write comments
kucen master
AUTHOR
March 31, 2015 at 11:54 PM delete

good info.saya takut pegang baby.takut terpatah leher baby tu.ngeeee

Reply
avatar
Zara Ismail
AUTHOR
April 8, 2015 at 6:21 PM delete

hehe nanti dah ade baby sendiri nak tak nak memang kene pegang jugalah :)

Reply
avatar
cahaya
AUTHOR
April 9, 2015 at 4:16 AM delete

cahayacinta.com

baru tahu begitu selalu dia berak sahaja sebab minum susu...kesian kalau berak keras tak sampai hati huhu...

Reply
avatar
cahaya
AUTHOR
April 20, 2015 at 7:46 PM delete

cahayacinta.com

jangan bagi dia benda pelik kesian dia...kalau cukup usia jgn bagi keras2 hua...sedih pula saya ni

Reply
avatar
April 21, 2015 at 3:52 PM delete

memang kasihan la dengan baby jika mereka terkena sembelit..

Reply
avatar
Yazid Rosmin
AUTHOR
April 22, 2015 at 1:17 AM delete

oh kena urut ya jika sembelit, dulu anak selalu sembelit tapi sekarang kira macam dah ok

Reply
avatar
Hafizul
AUTHOR
April 26, 2015 at 9:14 PM delete

Huhu.. Saya dah ada pengalaman anak umur 8 bulan sembelit.. Memang seram gak la..

Reply
avatar
Aju Mohit
AUTHOR
April 27, 2015 at 6:56 AM delete

saya pun pernah ada pengalaman macam ni, alhamdulillah pengalaman byk mberi tunjuk ajar ;)

Reply
avatar
cahaya
AUTHOR
April 28, 2015 at 7:59 PM delete

ilmu sukar cari kalau tahu kena buatlah nanti

Reply
avatar
Jamian Sarif
AUTHOR
May 7, 2015 at 5:08 AM delete

info yang sangat berguna untuk semua ibubapa dan bakal ibu bapa....

Reply
avatar
Zara Ismail
AUTHOR
May 11, 2015 at 7:50 PM delete

memang kasihan..anak pertama saya pernah sembelit..sampai fobia nak BO.

Reply
avatar
Zara Ismail
AUTHOR
May 11, 2015 at 7:51 PM delete

urut ni salah satu alternatif sahaja..bukanlah urut urat macam orang dewasa tu..urutan lembut sahaja..

Reply
avatar
Nur cindyTum
AUTHOR
September 12, 2017 at 4:26 AM delete

Bayi sy trkena jaundice lebih dr 1 bln stengah.mula2 sy beri susu bdn dr dia lahir..untuk buang jaundice ada mngatakn bagi susu formula supaya dia kerap berak sbb cepat kenyang.tp,slepas jaundice menurun.bayi sy sukar buang air besar.selalu trkentut2 saje.

Reply
avatar

Tips Hilangkan Parut Jerawat Dengan Berkesan

Stress kan bila ada parut jerawat yang degil. Lagi-lagi yang jenis berlubang, habis lekuk-lekuk muka kita dibuatnya. Jadi saya nak share p...