Cara Mengatasi Sembelit Bayi Yang Teruk Dengan Urutan

Bayi sembelit boleh memberi tekanan kepada kedua-dua ibu dan juga bayi. Ibu mana yang tidak risau jika bayi mereka sembelit teruk sehingga berdarah dan terpaksa dikorek. Terdapat cara yang mudah yang boleh diambil di rumah untuk melegakan ketidakselesaan bayi anda dan untuk mencegahnya daripada kembali.




Mari Dengar Pengalaman Puan Farahana Dari Shah Alam Yang Mempunyai Anak Yang Mengalami Masalah Sembelit Yang Teruk 




Bagaimana Mengetahui Bayi Anda Sembelit


Sebagai seorang ibu, anda pastinya telah mengetahui rutin harian bayi anda, pertimbangkan apa yang normal bagi bayi anda. Mungkin bayi anda biasa membuang air besar selepas setiap penyusuan, atau selang sehari atau dua hari . Rutin setiap bayi adalah bergantung kepada apa yang dia makan dan minum, tahap keaktifannya dan berapa cepat dia menghadamkan makanan.

Jika bayi anda telah minum susu formula atau makan makanan pejal, dia mungkin akan membuang air besar yang sekurang-kurangnya sekali sehari. Jika bayi anda minum susu ibu, tidak ada jadual tertentu, hanya rutin biasa bayi anda yang anda lihat setiap hari. Ia tidak pernah di dengari untuk bayi diberi susu ibu mempunyai satu pergerakan usus seminggu. Biasanya, amat jarang sekali terjadi bayi yang menyusu badan tidak membuang air besar selama seminggu.

Jika anda bimbang bahawa bayi anda boleh sembelit, perhatikan tanda-tanda ini:


  • Bayi anda membuang air besar kurang kerap daripada biasa, terutama jika bayi anda tidak membuang air besar lebih dari tiga hari atau lebih dan kelihatan tidak selesa sekali apabila dia hendak membuang air besar.
  • Najis yang keras, kering dan sukar untuk dikeluarkan


Punca-punca Bayi Anda Sembelit



1. Makanan Pepejal



Jangan terkejut jika bayi anda menjadi  sembelit kerana ia baru mencuba makanan pepejal (solid food). Itu kerana biasanya beras dijadikan makanan pertama yang diberikan dalam tempoh peralihan ini, dan ianya adalah rendah serat. Sembelit juga boleh berlaku apabila anda mula memberhentikan penyusuan bayi anda daripada susu ibu kerana ini kadang-kadang membawa kepada dehidrasi.


2. Susu Formula



Bayi yang menyusu secara eksklusif jarang sembelit. Susu ibu mempunyai keseimbangan sempurna dari lemak dan protein, jadi ia menghasilkan najis yang selalunya lembut,  walaupun bayi anda tidak membuang air besar untuk beberapa hari.

Jika bayi minum susu formula, ada kemungkinan bahawa kandungan susu formula tersebut menjadikan beliau sembelit. Ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk komponen protein dalam formula yang berbeza untuk menyebabkan sembelit. Tanya doktor anda untuk bertukar kepada susu formula yang sesuai dengan bayi anda.

3. Dehidrasi


Jika bayi anda kekurangan air, tubuhnya akan bertindak balas dengan menyerap lebih banyak cecair daripada apa yang dia makan atau minum, dan juga dari sisa dalam usus. Hasilnya adalah najismenjadi keras, kering yang sukar untuk membuang air besar.

Urutan Bayi Untuk Sembelit



Urut perut bayi, sebaik-baiknya ketika mandi air suam atau selpas mandi. Untuk mengurut dengan berkesan, bermula di pusat dan urut ke luar mengikut arah jam. Urutan perut boleh meningkatkan pergerakan makanan melalui usus abyi anda.




Kemudian kitarkan kaki bayi anda seperti mengayuh basikal supaya otot perut bergerak dan memberikan tekanan lembut pada usus.  





Kawasan COD : Bangi - Kajang- Salak Tinggi - Sepang - Nilai



CALL/SMS/WHATSAPP : 019-3472585


FB Fanpage : Kedai Vitamin Ku

12 comments:

  1. good info.saya takut pegang baby.takut terpatah leher baby tu.ngeeee

    ReplyDelete
  2. hehe nanti dah ade baby sendiri nak tak nak memang kene pegang jugalah :)

    ReplyDelete
  3. cahayacinta.com

    baru tahu begitu selalu dia berak sahaja sebab minum susu...kesian kalau berak keras tak sampai hati huhu...

    ReplyDelete
  4. cahayacinta.com

    jangan bagi dia benda pelik kesian dia...kalau cukup usia jgn bagi keras2 hua...sedih pula saya ni

    ReplyDelete
  5. memang kasihan la dengan baby jika mereka terkena sembelit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang kasihan..anak pertama saya pernah sembelit..sampai fobia nak BO.

      Delete
  6. oh kena urut ya jika sembelit, dulu anak selalu sembelit tapi sekarang kira macam dah ok

    ReplyDelete
    Replies
    1. urut ni salah satu alternatif sahaja..bukanlah urut urat macam orang dewasa tu..urutan lembut sahaja..

      Delete
  7. Huhu.. Saya dah ada pengalaman anak umur 8 bulan sembelit.. Memang seram gak la..

    ReplyDelete
  8. saya pun pernah ada pengalaman macam ni, alhamdulillah pengalaman byk mberi tunjuk ajar ;)

    ReplyDelete
  9. ilmu sukar cari kalau tahu kena buatlah nanti

    ReplyDelete
  10. info yang sangat berguna untuk semua ibubapa dan bakal ibu bapa....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...