Masker Jerawat Terbaik Dari Bahan Semulajadi

May 11, 2015 9 Comments A+ a-

Masker jerawat buatan sendiri adalah penawar semula jadi yang sangat baik untuk menghapuskan jerawat dan parut jerawat. Resepi-resepi ini termasuk pelbagai bahan-bahan yang membantu menyuburkan kulit anda dan menghilangkan masalah yang berkaitan jerawat.

Madu, yang digunakan dalam ketiga-tiga resepi masker ini, menghidrat kulit anda, memastikan ia lembut dengan mengekalkan kelembapan, dan menggalakkan pembaharuan sel kulit. Madu sangat bermanfaat untuk kulit berjerawat kerana ciri-ciri antiseptik dan antibakterianya. Sifat antiradangnya juga membantu mengurangkan kemerahan dan keradangan yang disebabkan oleh jerawat. Adalah lebih baik untuk menggunakan madu organik yang mentah dan bukan madu yang diproses kerana ia boleh merengsakan kulit anda.

Bahan-bahan seperti kayu manis, cuka epal cider, teh hijau, kunyit, dan susu juga berguna dalam mengurangkan jerawat dan jerawat parut. 

  • Seperti madu, kayu manis mempunyai ciri-ciri antibakteria dan antiradang.
  • Asid alfa hidroksil dalam cuka epal cider (apple cider vinegar) membantu membuka liang-liang kulit dan melarutkan sel-sel kulit mati. Selain itu, cuka epal cider merawat jerawat, memulihkan pH semulajadi kulit anda dan menjadikan liang-liang kulit anda kurang kelihatan.
  • Teh hijau penuh dengan antioksidan yang melawan radikal bebas yang berbahaya dan membantu anda mengekalkan kulit yang cerah, sempurna, dan kelihatan lebih muda. Ia juga mempunyai manfaat antiradang.
  • Kunyit adalah baik untuk merawat masalah kulit, kerana ciri-ciri antibakteria, antiradang dan antioksidan. Ia juga membantu memudarkan jerawat dan parut jerawat.
  • Susu mentah mengandungi asid laktik yang berfungsi sebagai pengelupas lembut dan memberikan fungsi antipenuaan.

Berikut adalah resipi untuk tiga masker jerawat yang akan saya kongsikan dalam entry kali ini. Pastikan anda membuang semua solekan dan mencuci wajah anda dengan sempurna sebelum mengenakan masker semula jadi ini. Mencuci muka akan membantu membuka liang-liang kulit anda dan membolehkan masker menembusi jauh ke dalam kulit anda.


1-Masker / Scrub Cuka Epal Cider


Bahan-bahannya:

Cuka epal cider
Teh hijau
Madu
Gula


Cara Membuatnya


1. Masukkan satu sudu teh cuka epal cider dalam mangkuk.



2. Tambah dua sudu teh teh hijau sejuk.


3. Tambah lima sudu teh gula.



4. Masukkan satu sudu teh madu di dalamnya.



5. Kacau campuran dengan baik. Untuk lebih pekat, tambah lebih gula.



6. Ratakan masker pada muka anda menggunakan pad kapas dan urut selama beberapa minit untuk membuang sel-sel kulit mati dan meningkatkan peredaran darah.

Gula dalam resipi ini berfungsi sebagai exfoliant semulajadi yang membantu dalam memecahkan tisu parut dan membuka liang-liang kulit. Biarkan masker selama kira-kira 10 minit dan kemudian bilas dengan air. Gunakan masker kecantikan ini kira-kira sekali atau dua kali seminggu.


2- Masker Kulit Kayu Manis dan Madu


Bahan-bahannya:


Serbuk kulit kayu manis (cinnamon)
Madu

Cara Membuatnya


1. Masukkan satu sudu teh serbuk kayu manis ke dalam mangkuk.



2. Tambah dua sudu teh madu.



3. Campurkan bahan-bahan sehingga ia diadun dengan baik. Jika campuran adalah tebal, menambah lebih banyak madu.



4. Dengan menggunakan jari anda, jumlah besar pada muka anda (sebaik-baiknya apabila muka anda lembap) dan biarkan selama sekurang-kurangnya 10 hingga 15 minit.



5. Bilas dengan air suam, dan sapukan toner a. Jika anda tidak mempunyai toner, hanya menggunakan jus lemon atau campuran satu bahagian epal sider cuka dan dua bahagian air suling. Anda boleh menggunakan ini topeng muka jerawat hampir setiap hari.


3- Masker Kunyit, Susu dan Madu 



Bahan-bahannya:



Serbuk Kunyit
Madu
Susu mentah


Cara Membuatnya


1. Masukkan satu sudu teh serbuk kunyit ke dalam mangkuk.



2. Campurkan satu sudu teh madu.



3. Tambah 1-2 sudu teh susu.



4. Campurkan kesemua bahan-bahan untuk membentuk pes nipis.



5. Ratakan masker pada muka dan leher anda. Gunakan  berus solek untuk mengelakkan jari dan kuku anda menjadi kuning.

Jika masker ini meninggalkan warna kuning pada kulit anda, rendam bola kapas dalam susu dan sapukan pada kawasan yang berwarna. Gunakan topeng ini dua atau tiga hari seminggu.

Kredit kepada http://www.top10homeremedies.com/



Supplement Semulajadi Yang Boleh Membantu Masalah Jerawat Dengan Berkesan




Vitamin C sangat sinonim dengan kecantikan kulit kerana sifatnya yang kaya dengan antioksidan dan vitamin C itu sendiri adalah keperluan seharian tubuh kita. Pengambilan Vitamin C setiap hari membantu melambatkan penuaan, memjadikan kulit lebih cerah berseri dan menyekat pembentukan pigmen yang merupakan penyebab utama pembentukan jeragat serta mengatasi masalah kulit kering dan bersisik.

Vitamin C membantu pembentukan kolagen iaitu komponen penting dalam kulit. Sumber Vitamin C yang mencukupi di dalam badan anda akan meransang pembentuka kolagen. Kolagen adalah sebatian asas otot, tisu, gusi, rangka dan tulang rawan. Dengan adanya kolagen yang mencukupi di dalam tisu kulit, kedutan kulit akibat penuaan dapat diatasi atau dilambatkan prosesnya.




Antara kebaikan B Complex untuk kecatikan kulit adalah mengekalkan keremajaan  dan menjaga kesihatan kulit dari dalam. Ianya penting dalam pembentukan sel darah merah. Apabila sel darah merah mencukupi, ia meningkatkan keserian (glowing) pada wajah. Selain itu, B Complex menurangkan tekanan emosi, kelesuan dan stress yang pastinya menyumabngkan kecantikan kepada seseorang itu. 
Peranan lain B complex dalam kecantikan kulit:
- Mengekalkan kelembapan kulit
- Mencegah pigmentasi
- Melambatkan tanda-tanda penuaan
- Merawat masalah jerawat



1 kapsul Vitamin E sehari membantu melambatkan penuaan, mengurangkan kedut, garis halus, jeragat dan kesan penuaan. Ianya mampu memperbaiki dan memulihkan tekstur kulit dan tona muka. Selain itu Vitamin E terbaik untuk merawat kesan parut. Pengaambilan lebih dari 1200UI sehari berkesan melawan kanser, mengukuhkan sistem imun, menghalang atau melambatkan pertumbuhan tumor, mengurangkan kerosakan akibat radikal bebas. Ia juga memperbaiki masalah oksidasi, katarak dan masalah penglihatan.

Vivix Shaklee dirumus khas daripada anggur muscadine dan 3 bahan aktif yang lain iaitu purple carrot, european elderberry dan polygonum cuspidatum. Keempat-empat bahan aktif ini kaya dengan resveratrol dan polifenol. Vivix Shaklee mampu merawat sel-sel kulit dari peringkat DNA. Antioksidan yang tinggi dalam Vivix.

Jom Kita Dengar Perkongsian Puan Nurul Zunorain Yang Mengamalkan Produk Shaklee Untuk Mengatasi Masalah Kulit Berjerawat Beliau







Pilihlah Produk Skincare Yang Dijamin Selamat, Bebas Bahan Kimia Bahaya Dan 100% Daripada Bahan Semulajadi


Selain membekalkan nutrisi terbaik melalui pengambilan supplement, anda juga perlu menitik beratkan rangkaian penjagaan kulit yang anda gunakan. Pastkan anda memilih produk yang dijamin selamat, bebas daripada bahan kimia berbahaya dan diperbuat daripada bahan semulajdi. Ini penting untuk mengelakkan kulit anda rosak disebabkan pengambilan skincare yang merosakkan permukaan kulit anda.


Youth telah diuji secara clinical oleh dermatologist dan ophthalmologist dan diiktiraf sebagai hypoallergenic dan non-comodogenic (tidak menyumbat liang pori). 

Rangkaian Produk dalam Youth Skincare terdiri daripada produk di bawah:
Luminous Gel Oil Cleanser
Perfecting Skin Toner
Youth Activating Serum
Age Defense Moisturizer
Advance Renewal Night Cream
Radiance C & E
ORDER YOUTH INTENSIVE TREATMENT & REPAIR SET
                                                               
ORDER STARTER SET
                                                               









Jangan ragu-ragu untuk menghubungi saya.

Saya benar-benar ingin membantu anda :)









Zara Ismail (ID : 882869)

Whatsapp/Call/SMS : 012-3462585

Email : fatimahazzahra05@yahoo.com

FB Fanpage : Kedai Vitamin Ku

Kawasan COD : Bangi - Kajang - Salak Tinggi - Sepang - Nilai

9 comments

Write comments
Sobri Mansor
AUTHOR
May 11, 2015 at 7:00 PM delete

Dulu muka saya memang bayak jerawat. Macam-macam benda pakai. Lepas kahwin, makin berkurang dan sekarang hilang terus. Cuma ada kesan pada muka sebab tangan gatal sangat suka picit. hehehe

Jadi kesimpulannya, kalau nak hilang jerawat, kawin je ubatnya. terus hilang jerawat... hehehe

jangan marah....

Reply
avatar
Zara Ismail
AUTHOR
May 11, 2015 at 7:44 PM delete

Hahaha perubahan hormon la tu..tahniah saudara sobri..banyak hormon gembira ya selepas berkahwin..alhamdulillah..

Reply
avatar
Hafiz Rahim
AUTHOR
May 11, 2015 at 9:50 PM delete

saya kalau nk buat, mungkin suruh isteri je. sebab benda2 rumit ni malas skit. hahaha

Reply
avatar
May 11, 2015 at 11:15 PM delete

saya pakai yang sudah ada kat kedai. jimat masa. hehe

Reply
avatar
cahaya
AUTHOR
May 12, 2015 at 12:33 AM delete

kala guna madu macam best sahaja jangan letak lama-lama ya ;)

Reply
avatar
Hafizul
AUTHOR
May 12, 2015 at 1:01 AM delete

Huhu..boleh carikan ni..yakin sikit kalau buat sendiri..haha

Reply
avatar
Sunny Yunus
AUTHOR
May 12, 2015 at 9:35 AM delete

Oooo rupanyan banyak cara alami yang kita boleh gunakan untuk hilangkan jerawat..

Reply
avatar
May 12, 2015 at 10:25 AM delete

kalau pandai buat memang boleh jimat belanja..

Reply
avatar
August 20, 2017 at 9:58 AM delete

Menarik...nak cuba lah! Terima kasih..

Reply
avatar

Atasi Masalah Hati Berlemak Atau Fatty Liver Secara Semulajadi

Masalah hati berlemak ataupun fatty liver disease adalah keadaan di mana lemak terbentuk di hati. Sebenarnya adalah normal untuk sedikit l...