Masker Jerawat Terbaik Dari Bahan Semulajadi

Masker jerawat buatan sendiri adalah penawar semula jadi yang sangat baik untuk menghapuskan jerawat dan parut jerawat. Resepi-resepi ini termasuk pelbagai bahan-bahan yang membantu menyuburkan kulit anda dan menghilangkan masalah yang berkaitan jerawat.

Madu, yang digunakan dalam ketiga-tiga resepi masker ini, menghidrat kulit anda, memastikan ia lembut dengan mengekalkan kelembapan, dan menggalakkan pembaharuan sel kulit. Madu sangat bermanfaat untuk kulit berjerawat kerana ciri-ciri antiseptik dan antibakterianya. Sifat antiradangnya juga membantu mengurangkan kemerahan dan keradangan yang disebabkan oleh jerawat. Adalah lebih baik untuk menggunakan madu organik yang mentah dan bukan madu yang diproses kerana ia boleh merengsakan kulit anda.

Bahan-bahan seperti kayu manis, cuka epal cider, teh hijau, kunyit, dan susu juga berguna dalam mengurangkan jerawat dan jerawat parut. 

  • Seperti madu, kayu manis mempunyai ciri-ciri antibakteria dan antiradang.
  • Asid alfa hidroksil dalam cuka epal cider (apple cider vinegar) membantu membuka liang-liang kulit dan melarutkan sel-sel kulit mati. Selain itu, cuka epal cider merawat jerawat, memulihkan pH semulajadi kulit anda dan menjadikan liang-liang kulit anda kurang kelihatan.
  • Teh hijau penuh dengan antioksidan yang melawan radikal bebas yang berbahaya dan membantu anda mengekalkan kulit yang cerah, sempurna, dan kelihatan lebih muda. Ia juga mempunyai manfaat antiradang.
  • Kunyit adalah baik untuk merawat masalah kulit, kerana ciri-ciri antibakteria, antiradang dan antioksidan. Ia juga membantu memudarkan jerawat dan parut jerawat.
  • Susu mentah mengandungi asid laktik yang berfungsi sebagai pengelupas lembut dan memberikan fungsi antipenuaan.

Berikut adalah resipi untuk tiga masker jerawat yang akan saya kongsikan dalam entry kali ini. Pastikan anda membuang semua solekan dan mencuci wajah anda dengan sempurna sebelum mengenakan masker semula jadi ini. Mencuci muka akan membantu membuka liang-liang kulit anda dan membolehkan masker menembusi jauh ke dalam kulit anda.


1-Masker / Scrub Cuka Epal Cider


Bahan-bahannya:

Cuka epal cider
Teh hijau
Madu
Gula


Cara Membuatnya


1. Masukkan satu sudu teh cuka epal cider dalam mangkuk.



2. Tambah dua sudu teh teh hijau sejuk.


3. Tambah lima sudu teh gula.



4. Masukkan satu sudu teh madu di dalamnya.



5. Kacau campuran dengan baik. Untuk lebih pekat, tambah lebih gula.



6. Ratakan masker pada muka anda menggunakan pad kapas dan urut selama beberapa minit untuk membuang sel-sel kulit mati dan meningkatkan peredaran darah.

Gula dalam resipi ini berfungsi sebagai exfoliant semulajadi yang membantu dalam memecahkan tisu parut dan membuka liang-liang kulit. Biarkan masker selama kira-kira 10 minit dan kemudian bilas dengan air. Gunakan masker kecantikan ini kira-kira sekali atau dua kali seminggu.


2- Masker Kulit Kayu Manis dan Madu


Bahan-bahannya:


Serbuk kulit kayu manis (cinnamon)
Madu

Cara Membuatnya


1. Masukkan satu sudu teh serbuk kayu manis ke dalam mangkuk.



2. Tambah dua sudu teh madu.



3. Campurkan bahan-bahan sehingga ia diadun dengan baik. Jika campuran adalah tebal, menambah lebih banyak madu.



4. Dengan menggunakan jari anda, jumlah besar pada muka anda (sebaik-baiknya apabila muka anda lembap) dan biarkan selama sekurang-kurangnya 10 hingga 15 minit.



5. Bilas dengan air suam, dan sapukan toner a. Jika anda tidak mempunyai toner, hanya menggunakan jus lemon atau campuran satu bahagian epal sider cuka dan dua bahagian air suling. Anda boleh menggunakan ini topeng muka jerawat hampir setiap hari.


3- Masker Kunyit, Susu dan Madu 



Bahan-bahannya:



Serbuk Kunyit
Madu
Susu mentah


Cara Membuatnya


1. Masukkan satu sudu teh serbuk kunyit ke dalam mangkuk.



2. Campurkan satu sudu teh madu.



3. Tambah 1-2 sudu teh susu.



4. Campurkan kesemua bahan-bahan untuk membentuk pes nipis.



5. Ratakan masker pada muka dan leher anda. Gunakan  berus solek untuk mengelakkan jari dan kuku anda menjadi kuning.

Jika masker ini meninggalkan warna kuning pada kulit anda, rendam bola kapas dalam susu dan sapukan pada kawasan yang berwarna. Gunakan topeng ini dua atau tiga hari seminggu.

Kredit kepada http://www.top10homeremedies.com/








Kawasan COD : Bangi - Kajang- Salak Tinggi - Sepang - Nilai



CALL/SMS/WHATSAPP : 019-3472585


FB Fanpage : Kedai Vitamin Ku


9 comments:

  1. Dulu muka saya memang bayak jerawat. Macam-macam benda pakai. Lepas kahwin, makin berkurang dan sekarang hilang terus. Cuma ada kesan pada muka sebab tangan gatal sangat suka picit. hehehe

    Jadi kesimpulannya, kalau nak hilang jerawat, kawin je ubatnya. terus hilang jerawat... hehehe

    jangan marah....

    ReplyDelete
  2. Hahaha perubahan hormon la tu..tahniah saudara sobri..banyak hormon gembira ya selepas berkahwin..alhamdulillah..

    ReplyDelete
  3. saya kalau nk buat, mungkin suruh isteri je. sebab benda2 rumit ni malas skit. hahaha

    ReplyDelete
  4. saya pakai yang sudah ada kat kedai. jimat masa. hehe

    ReplyDelete
  5. kala guna madu macam best sahaja jangan letak lama-lama ya ;)

    ReplyDelete
  6. Huhu..boleh carikan ni..yakin sikit kalau buat sendiri..haha

    ReplyDelete
  7. Oooo rupanyan banyak cara alami yang kita boleh gunakan untuk hilangkan jerawat..

    ReplyDelete
  8. kalau pandai buat memang boleh jimat belanja..

    ReplyDelete
  9. Menarik...nak cuba lah! Terima kasih..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...