Punca Dan Rawatan Penyakit Buah Pinggang Bocor Atau Nephrotic Syndrome

Penapis buah pinggang bocor atau nephrotic syndrome adalah gangguan buah pinggang yang menyebabkan badan anda untuk mengeluarkan terlalu banyak protein dalam air kencing.

Nephrotic syndrome biasanya disebabkan oleh kerosakan pada kelompok salur darah di dalam ginjal yang menapis sisa buangan dan air yang berlebihan dari badan anda. Nephrotic syndrom menyebabkan bengkak (edema) terutamanya di kaki dan pergelangan kaki anda, dan ia meningkatkan risiko komplikasi kesihatan yang lain.





Tanda-tanda Anda Mengalami Buah Pinggang Bocor


Tanda-tanda dan gejala-gejala sindrom nefrotik termasuklah:


  • Bengkak (edema) terutamanya di sekitar mata dan di pergelangan kaki anda.
  • Air kencing berbuih, ini kebiasaanya disebabkan oleh protein yang berlebihan dalam air kencing anda.
  • Penambahan berat badan, ini adalah akibat daripada pengumpulan cecair berlebihan.


Punca-punca Buah Pinggang Bocor 


Nephrotic syndrome biasanya disebabkan oleh kerosakan kepada kelompok saluran darah kecil (glomerulus) buah pinggang anda.

Semasa darah anda melalui buah pinggang, glomerulus akan menapis dan mengasingkan bahan yang diperlukan oleh badan dengan bahan yang tidak diperlukan oleh badan. Glomerulus yang sihat akan menghalang protein darah (terutamanya albumin) dari meresap ke dalam air kencing anda. Ini kerana protein ini diperlukan untuk mengekalkan jumlah cecair yang betul dalam badan anda. 

Apabila rosak, glomerulus membenarkan terlalu banyak protein darah memasuki air kencing dan meninggalkan badan anda. Masalah ini yang membawa kepada nephrotic syndrome.

Banyak penyakit dan keadaan yang boleh menjadi punca kerosakan glomerulus dan membawa kepada nephrotic syndrome, antaranya:

Nefropati Membran

Masalah ini terjadi daripada penebalan membran dalam glomerulus. Punca sebenar penebalan tidak diketahui, tetapi ia kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit seperti hepatitis B, malaria, lupus dan kanser.

Penyakit buah pinggang yang disebabkan diabetes

Diabetes boleh membawa kepada kerosakan buah pinggang (nefropati diabetes) yang memberi kesan kepada glomerulus.

Systemic lupus erythematosus

Penyakit keradangan kronik yang boleh membawa kepada kerosakan buah pinggang yang serius.

Amyloidosis

Gangguan ini berlaku apabila bahan-bahan yang dikenali sebagai protein amiloid terkumpul di dalam organ-organ anda. Pembentukan amiloid biasanya merosakkan sistem penapisan buah pinggang.

Darah beku dalam vena buah pinggang 

Renal trombosis vena, yang berlaku apabila satu blok darah beku urat yang disambungkan ke buah pinggang, boleh menyebabkan sindrom nefrotik.

Kegagalan jantung

Beberapa bentuk kegagalan jantung, seperti pericarditis constrictive dan kegagalan jantung kanan yang teruk boleh menyebabkan sindrom nefrotik.


Komplikasi Yang Mungkin Daripada Penyakit Nephrotic Syndrome

Masalah Darah beku

Ketidakmampuan glomerulus untuk menapis darah dengan betul boleh membawa kepada kehilangan protein darah yang membantu mencegah pembekuan. Ini meningkatkan risiko anda mendapat darah beku (trombus) dalam salur darah anda.

Kolesterol dan trigliserida darah tinggi 

Apabila tahap albumin protein dalam darah anda jatuh, hati anda akan menghasilkan lebih banyak albumin. Pada masa yang sama, hati anda mengeluarkan lebih kolesterol dan trigliserida.

Kekurangan Nutrisi

Kehilangan protein darah terlalu banyak boleh menyebabkan kekurangan zat makanan. Ini boleh membawa kepada penurunan berat badan, tetapi ia kadang-kadang tidak dikesan kerana pembengkakan yang berlaku pada sesetengah bahagian tubuh anda. Anda juga boleh mengalami anemia kerana kekurangan sel darah merah, kekurangan vitamin D dan kalsium.

Tekanan darah tinggi

Kegagalan glomerulus dalam menapis sisa buangan badan anda boleh mengganggu aliran darah (uremia) dan boleh meningkatkan tekanan darah anda.

Kegagalan buah pinggang akut

Sekiranya buah pinggang anda mula kehilangan keupayaan untuk menapis darah akibat kerosakan pada glomerulus, sisa buangan akan terkumpul dengan cepat di dalam darah anda. Jika ini berlaku, anda mungkin perlu menjalani dialisis

Penyakit buah pinggang kronik

Nephrotic syndrome boleh menyebabkan fungsi buah pinggang anda berkurang secara beransur-ansur. Jika fungsi buah pinggang anda terlalu teruk, anda mungkin memerlukan dialisis atau pemindahan buah pinggang.

Bagaimana Penyakit Nephrotic Syndrom Didiagnosis


Individu yang mengalami simptom-simptom seperti dibincangkan di atas disarankan agar segera berjumpa doktor. Doktor akan melakukan beberapa proseudr untuk mengesahkan penyakit anda antaranya:

Ujian air kencing

Ujian kencing bertujuan untuk melihat keabnormalan dalam air kencing anda seperti kehadiran protein atau darah. Kehadiran protein atau darah ini mungkin tidak dapat dilihat dengan mata kasar

Ujian darah

Ujian darah boleh menunjukkan tahap rendah albumin protein (hypoalbuminemia) . Kehilangan albumin sering dikaitkan dengan peningkatan dalam kolesterol darah dan trigliserida darah. 

Mengeluarkan sampel tisu buah pinggang untuk ujian

Doktor anda mungkin mencadangkan prosedur yang dipanggil biopsi buah pinggang untuk mengeluarkan sampel tisu buah pinggang untuk ujian. Semasa biopsi buah pinggang, jarum khas dimasukkan melalui kulit anda dan ke dalam buah pinggang anda. Tisu buah pinggang akan  dikumpul dan dihantar ke makmal untuk ujian.


Rawatan Alternatif Nephrotic Syndrome Tanpa Steroid



Kebiasannya doktor akan mencadangkan ubat-ubatan yang boleh membantu mengawal tanda-tanda dan gejala-gejala anda atau merawat komplikasi sindrom nefrotik. Antara ubat yang biasa diberikan kepada pesakit adalah steroid. Kita sendiri sedia maklum bahawa steroid mempunyai kesan sampingan yang sangat bahaya kepada kita terutamanya kesan jangka panjang. 

Bagaimana Encik Muhamad Rosdi Sembuh Daripada Nephrotic Syndrome Tanpa Steroid





"Assalamualaikum, ini kisah bagaimana kami telah jatuh cinta cinta dengan Vivix Shaklee. Nama saya Muhamad Rosdi Ismail,38 tahun. Pada bulan September 2015, saya telah disahkan mengalami Nephrotic Syndrom iaitu buah pinggang bocor yang menyebabkan protein terkeluar melalui air kencing. Sesuatu yang agak mengejutkan dan merisaukan saya sebenarnya. Siapa tak sayang buah pinggang kan??

Sebenarnya sebelum tu lagi saya perasan air kencing berbuih tetapi saya tak fikir ia sesuatu yang pelik dan tanda penyakit ini. Tetapi bila tangan dan kaki membengkak, barulah saya menyedari ada yang tidak normal. Saya membuat pemeriksaan di Hospital. Dan semasa di hospital doktor menahan saya di wad kecemasan dan membuat pemeriksaan air kencing 24jam, juga pemeriksaan darah. Setelah disahkan mengalami Nephrotic Syndrom doktor memberi "sebeban" ubat yang pada saya sangat banyak untuk ditelan. Dengan ubat surut bengkak, ubat kolesterol, ubat darah tinggi. Ya, penyakit ini turut memberi saya pakej penyakit yang lain yang sebelum ini saya memang tidak pernah menghidapinya.

Doktor turut memberi steroid tetapi menyatakan jika saya bersetuju untuk membuat Biopsi iaitu prosedur mengambil sampel buah pinggang maka saya tak perlu mengambil steroid.

Saya berbincang dengan isteri, kami bersetuju untuk memulangkan sebungkus besar Steroid dan memberitahu Doktor kami ingin membuat Biopsi. Hakikat yang sebenarnya kami ingin berikhtiar dengan VIVIX SHAKLEE. Kalau sebelum ini saya antara yang culas memakan vitamin tapi dengan Vivix saya sangat konsisten. Maka saya meneruskan suplemen dan juga ubat doktor kecuali steroid. Saya sangat risau jika buah pinggang saya benar benar rosak maka perlu menjalani dialisis di usia 30an ini. Di saat anak-anak masih kecil ini. Nauzubillah.

Alhamdulillah dengan izin Allah, setelah sebotol Vivix bacaan protein di dalam urin menampakkan penurunan. Dan setelah 3 botol Vivix iaitu lebih kurang 3bulan saya ada temujanji dengan Doktor pakar di Selayang. Dan Alhamdulillah saya sangat bersyukur apabila Doktor mengesahkan air kencing saya tiada lagi protein, tekanan darah normal dan ujian darah semua menunjukkan result yang cantik. Doktor juga stopkan semua ubat dan yang paling best Doktor sendiri yang beritahu TAK PERLU BUAT BIOPSI.

Kalau sebelum ini saya dan isteri merasakan Vivix mahal tetapi bila dalam situasi ini barulah kami menyedari duit boleh dicari, namun buah pinggang itu lebih berharga, tiada gantinya.

Terima kasih Allah. Terima kasih Shaklee.

Sekiranya anda atau ahli keluarga anda menghidapi penyakit ini atau yang berkaitan ataupun penyakit kronik lain seperti diabetis, strok, darah tinggi dan kanser. Ikhtiarlah dengan VIVIX. Saya percaya Allah tak turunkan penyakit tanpa penawarnya. Tugas kita untuk berikhtiar, selebihnya berdoalah dan bertawakal lah kepada Allah.

Sesungguhnya Dia Yang Maha Berkuasa Menyembuhkan."

-Muhamad Rosdi Ismail-


Rawatan alternatif yang telah dicuba oleh pesakit buah pinggang bocor dalam testimonial di atas adalah VIVIX Shaklee. VIVIX yang diambil secara konsisten dan betul inshaAllah boleh membantu anda kembali pulih daripda penyakit buah pinggang bocor secara selamat dan semulajadi. 

VIVIX Shaklee adalah campuran unik dari Polyganum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan lobak ungu. Keempat-empat bahan ini memang terkenal kaya dengan sebatian polifenol. VIVIX bertindak dengan cara merawat penyakit dari peringkat sel. 

Penyakit buah pinggang bocor atau Nephrotic Syndrome ini semakin dikenali kerana pertambahan pesakit yang mengidapnya di Malaysia. Jika anda salah seorang pesakit yang mengalami masalah buah pinggang bocor, saya amat mengesyorkan anda mencuba VIVIX Shaklee mulai sekarang.

Buah pinggang adalah antara organ terpenting dalam sistem tubuh anda, sanggupkah anda kehilangan salah satu atau kedua-duanya sekali?








Jangan ragu-ragu untuk menghubungi saya.

Saya benar-benar ingin membantu anda:







Kawasan COD : Bangi - Kajang - Salak Tinggi - Sepang - Nilai


CALL/SMS/WHATSAPP : 019-3472585



FB Fanpage : Kedai Vitamin Ku









6 comments:

  1. cahayacinta
    kalau sakit sukar nak rawat sihat kembali cuma kalau rajin jaga makan buat rutin sihat harap dapat sembuhkan kembali

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kene pantang n jaga makan juga

      Delete
  2. Buah pinggang bocor? Bahayanye..takut lah plak.

    Tetiba plak rasa bergerak-gerak kat pinggang ni. Seriau lah pulak.

    ReplyDelete
  3. Buah pingang bocor ni merbahaya kan ,
    kita perlu atasi sebelum lebih melarat
    Alhamdulillah terdapat ikhtiar

    ReplyDelete
  4. e.. macam macam la penyakit zaman moden nih.. dah tu semua terus ke kritikal plak tu.. em.. semogak ita dijauhkan dari ujian berupa kesihatan.. aamin..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...