Tak Perlu Makan Sayur Kalau Dah Makan Supplement?



Saya jarang ditanyakan soalan di atas. Sebaliknya, seringkali ditanyakan soalan ini "Perlukah saya mengambil supplement jika saya dah makan sayur dan makanan seimbang yang lain?" Jawapannya perlu dan terpulang kepada individu. Saya tanya semula kepada mereka, cukupkah sayur yang kamu makan itu membekalkan keperluan vitamin harian yang diperlukan oleh tubuh untuk sehari? Adakah kamu mengambil sayur, buah-buahan dan nutrient lain dalam setiap meal kamu? Bagaimana cara kamu memasak makanan kamu, adakah anda pasti kandungan nutrientnya masih kekal setelah dimasak? Pastikah sayuran dan buah-buahan yang kamu makan bebas dari pestisid dan bahan kimia berbahaya yang lain? Banyak kan perkara yang perlu diambil kira.



Saya penggemar sayur..salah satu sayur yang saya gemar adalah asparagus ni tapi jarang2 jumpa..yelah harganya agak mahal dan dikatakan sayur orang kaya pula..kesian dilabel begitu..rupanya saya baru tau dia tumbuh bermusim rupanya bukan sepanjang tahun..lain region lain musimnya..saya goreng dengan oyster sos je takdelah grill bagai macam gambar di atas..asalnya suka makan asparagus ni dengan bubur nasi di Kedai Amira Bubur Nasi kat Nilai..

Bagus asparagus ni kaya dengan vitamin K, folate, copper, selenium, vitamin B2, vitamin C, and vitamin E. Ia juga sumber terbaik serat, mangan, phosphorus, niacin, potassium, choline, vitamin A, zinc, iron, protein, vitamin B6, and pantothenic acid. Wah banyaknye 😱😱😱

Semua tau kan piramid makanan, kita perlu makan makanan yang seimbang ikut piramid tu barulah badan kita dapat nutrient secukupnya..Tapi hakikatnya makanan kita hari ni dah kurang khasiat berbanding 800-900 tahun dahulu iaitu sebelum revolusi perindustrian.

Pendek kata nak makan sayur, kene pilih yang organik. Kalau yang bukan organik kita terdedah pada pestisid dan bahan kimia berbahaya yang lain..lagi pulak kalau makan luar kita tak dapat nak jamin sayur tu bebas pestisid..bayangkan dah berapa banyak pestisid dalam badan kita. itu belum tambah perasa yang contain MSG kan..nutrient yang ada dalam sayur2 ni pun ada yang terurai kerana kaedah kita menyediakan menu kita..lainlah kalau kita makan ulam fresh krup krap krup krap dengan sambal gesek..eh sedapnye sambal gesek 😋😋😋

Saya memang penggemar sayur n ulam-ulaman, tapi saya rasakan saya perlu mengambil supplement untuk topup nutrient yang terkurang di mana-mana berpunca daripada sebab2 kat atas..lagi satu badan kita setiap hari ada sahaja menyerap dan menghasilkan toksin dalam badan..bayangkan kalau dah umur 30 tahun dah tak pernah detoks 😱..tak ke banyak toksin terkumpul dalam badan..toksin ni ganggu penyerapan nutrient2 yang perlu dalam badan..jadi kita juga perlukan supplement untuk detoks darah, usus, hati dan seluruh badan..selain tu cuba ubah kepada gaya pemakanan dan gaya hidup yang lebih sihat..jom sihat bersama2 sambil menikmati quality time dengan family tersayang 💗💗💗
#Pengedarshakleesepang
#Pengedarshakleenilai
#Pengedarshakleebangi




HUBUNGI SAYA UNTUK SEBARANG PERTANYAAN ;)








Zara Ismail (ID : 882869)

Whatsapp/Call/SMS : 012-3462585

Email : fatimahazzahra05@yahoo.com

FB Fanpage : Kedai Vitamin Ku

Kawasan COD : Bangi - Kajang - Salak Tinggi - Sepang - Nilai

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...